Film föreställningen

Här är några filmklipp från Uppvind. Upptagningen är gjord live på föreställningen den 12 oktober 2006. Den filmades med två kameror och ljudet togs upp separat på 16 kanaler. Klippen är kortade delar av olika scener och utgör sammanlagt 29 minuter av operans totalt 105 minuter.
Spacebar=play/pause. (Första gången måste man starta med musklick.) Piltangent vänster/höger växlar spår. Upp- och nedpil volym. Observera fullskärmsknappen.

Get the Flash Player to see this movie.


Uppvind

Uppvind är en opera som skapats under 2006 och som hade premiär 4 oktober 2006 på Atalante i Göteborg. Operan är ett samarbete mellan flera konstnärer.

Denna blog är en projektblog där vi löpande publicerat, och förtsätter publicera, arbetsmaterial, repschema, ljudfiler etc.

Mer:

Nyoperan Uppvind är ett multiscenkonstverk där operans konstnärliga form och tilltal möter en ljudvärld inspirerad av kabaré- och folkmusik, rock och electronica. Allt i nära samklang med koreograferad rörelse och en bildvärld där små livefilmade modeller i scenrummet blir till storslagna projektioner på storbildsduken.

Berättelsen utspelar sig under tre dagar på ett kafé, någonstans i världen. Där
träffas en man och en kvinna för att reda ut en lika lång som trasslig relation. Den redan tillspetsade situationen skruvas ytterligare av ett hot utifrån, i staden, från staden. Vi följer deras utveckling under dessa dagar, och under tiden får vi möta figurer som flygande elaka flickor och vita sanningssägande möss.

Kompositören och författaren Niklas Rydén har i samarbete med bildkonstnären Jim Berggren och en rad artister och konstnärer lekt och laborerat fram detta nya koncept för musikdramatik och bildberättande. Resultatet har blivit en nyopera i tre akter med sexton medverkande sångare, musiker och dansare där alla deltar i bildskapande, rörelse, sång och performance.

Uppvind tar sin utgångspunkt I en brinnande kärlek till operaformen och totalteaterns förmåga att berätta historier. Ambitionen har varit att återerövra det musikdramatiska berättandet från 1800-talets stereotyper och se vad som händer när man använder operans storvulenhet, sentiment och yviga gester – utan den skolade röstens objektivitet, förmåga till distansering och förkonstling. En annan utgångspunkt har varit att berätta en historia på flera sätt samtidigt – i text, musik, bild och rörelse – utan att de olika språken förlorar sin självständighet. Detta görs möjligt av ett fysiskt och mentalt rum som uppmuntrar de medverkande att överträda sina egna konstnärliga roller. Bildmakaren dansar, dansaren sjunger, musikern spelar teater och sångaren målar bilder med kameran. Tillsammans bygger de en alldeles egen och underbar värld!